Перейти до основного вмісту

Двойное зрение или диплопия

Зір школярів

Чому в школу приймають з 6 років?

Кожен з нас колись ставив це питання. Саме до цього віку у маленької людини формується абстрактне мислення, необхідне для оперування числами та засвоєння правил граматики, рефракція наближається до емметропічної, що означає однаково добрий зір при читанні книги та з дошки, розвиваються дрібні м’язи пальців рук, що залучаються до процесу письма. Дитина готова до засвоєння колосального обсягу знань та умінь.

Більшість інформації в процесі навчання сприймається за допомогою зору. І якість зору значною мірою впливає на успішність.

Як мама, тато чи педагог, будьте уважні до ознак порушення зору і не відкладайте візит до офтальмолога при їх появі:

  • Дитина тримає книгу близько до очей або сідає впритул до телевізора; , щоб краще бачити;
  • Закриває одне око під час читання або перегляду телевізора;
  • Уникає занять, що вимагають гарного зору поблизу (читання, малювання) або вдалину (спортивні ігри);
  • Часто потирає очі;
  • Зажмурюється при яскравому освітленні;
  • Скаржиться на головний біль або стомлення очей;
  • Не користується комп’ютером;
  • Отримує позначки нижче, ніж зазвичай.

Обстеження в офтальмолога та скринінгові огляди в школі

Медогляди, що проводяться у 3, 9 та 11 класах школи є прикладами скринінгу – масового обстеження, спрямованого на виявлення осіб з підвищеним ризиком виникнення деяких найбільш поширених захворювань.

Скринінг не замінює повноцінного обстеження. Тому навіть якщо під час медогляду у Вашого чада не було виявлено ознак порушення зору, йому необхідно відвідувати офтальмолога раз на 2 роки. Якщо він носить окуляри чи контактні лінзи, обстеження мають бути щорічними. Разом з дитиною ростуть і розвиваються її очі, тому окуляри і контактні лінзи доводиться досить часто змінювати. Очні хвороби у школярів. – порушення зору, при якому внаслідок збільшення розміру ока або надмірного заломлення промені світла сходяться перед сітківкою, формуючи на ній нечітке зображення. Короткозорість частіше розвивається у віці 8-14 років у зв’язку з колосальним навантаженням на акомодаційний апарат і активним зростанням ока в цей період. При цьому дитина погано бачить вдалину (написана на шкільній дошці, м’яч у спортивних іграх). Міопію виправляють за допомогою окулярів з лінзами, що розсіюють (мінусові).

Дальнозоркість (гіперметропія) – порушення зору, при якому внаслідок невеликого розміру ока або недостатнього заломлення промені світла сходяться у уявній точці за сітківкою, формуючи на ній нечітке зображення. Далекозорість – найчастіша рефракція у дітей віком до 10 років. За невисокої гіперметропії дитина добре бачить вдалину і, за рахунок роботи акомодації, – поблизу. Окуляри призначають при далекозорості понад 3,5 діоптрій, погіршення зору одного ока і якщо робота на близькій відстані викликає затуманювання зору, стомлення очей та головний біль. Гіперметропію виправляють окулярів за допомогою окулярів з лінзами, що збирають (плюсовими).

Астигматизм – порушення зору, при якому ступінь заломлення променів світла у двох взаємно перпендикулярних площинах різниться на сітківці формується спотворене зображення. Астигматизм пов’язані з вродженими особливостями будови оптичної системи ока (частіше з нерівномірною кривизною рогівки). Різниця в заломлюючій силі 1,0 діоптрію легко переноситься. За більш високого ступеня астигматизму контури предметів, що знаходяться на різній відстані, сприймаються нечіткими, спотвореними. Складні окуляри з циліндричним склом компенсують різницю в заломлюючій силі.

Розлад акомодації означає втрату чіткості сприйняття при розгляді предметів, що знаходяться на різному видаленні або переміщуються щодо спостерігача. В основі – порушення скорочувальної здатності циліарного м’яза, внаслідок чого кривизна кришталика залишається незмінною, забезпечуючи чіткий зір тільки поблизу або в далечінь.

У дитини 8-14 років надмірні навантаження на орган зору призводять до спазму акомодації: циліарний м’яз скорочений і не здатний розслабитися, кришталик набуває опуклої форми, забезпечуючи чіткий зір поблизу.

При цьому дитина погано бачить вдалину, тому такий стан ще називають помилковою короткозорістю. Спазм акомодації усувають за допомогою гімнастики для очей та спеціальних крапель.

Недостатність конвергенції – порушення здатності спрямовувати та утримувати зорові осі обох очей на предметі, що знаходиться на близькій відстані або переміщується до ока. При цьому одне або обидва очі відхиляються убік, і виникає двоїння. Конвергенцію тренують за допомогою спеціальних вправ.

Розлад бінокулярного зору виникає при неможливості поєднати два зображення, що формуються на сітківках правого та лівого ока, для отримання об’ємної картинки. Це може бути викликано різницею у чіткості, величині зображень або попаданням їх на різні ділянки сітківок. При цьому виникає одночасний зір, коли видно два зображення, зміщені один щодо одного. Або ж для усунення двоїння головний мозок пригнічує зображення, що формується на сітківці одного з очей (як правило, гірше, що бачить) – зір стає монокулярним. Відновлення бінокулярного зору – трудомісткий процес, який вимагає виправлення порушення зору та тривалого тренування спільної роботи очей.

Рекомендовані статті:

-detey”>Окуляри та контактні лінзи для дітейЛінзи нічного носіння. Ортокератологія.Бережіть зір своїх дітей!